Ubieranie i rozbieranie

Ubieranie i rozbieranie

CEL: stymulacja dziecka do wykonania rotacji tułowia, obrotów i zapewnienie poczucia komfortu, bezpieczeństwa i poprawnej dystrybucji napięcia mięśniowego.

1. Dziecko leży na plecach.

2. Jeśli ubierasz dziecko, przygotuj wcześniej rękaw, nogawkę czy skarpetkę, rolując ją tak, by bezpośrednio umieścić ją na ciele dziecka.

Ubieranie i rozbieranie

3. Odzież dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym powinna mieć szeroki otwór na głowę, szerokie rękawki i nogawki. Rajstopy i skarpetki powinny być luźne, aby ubieranie było swobodne oraz aby nie wywoływać dyskomfortu u dziecka, np. w obrębie stóp – reakcji odruchowej podeszwowej.

4. Umieść rękę pomiędzy kończynami dolnymi dziecka. Kciuk powinien znajdować się pod udem niemowlęcia, a mały palec nad udem kończyny dolnej po drugiej stronie.

SPOSÓB WYKONANIA

· Kciuk zgina nóżkę, a mały palec prostuje nóżkę po stronie przeciwnej. Druga ręka mamy/taty jest z tyłu dziecka w okolicach biodra i kręgosłupa, aby ułatwić dziecku obrót na bok.

Ubieranie i rozbieranie

· Kiedy mama lub tata zakłada rękaw dziecku warto zadbać o to, by staw łokciowy znajdował się blisko tułowia dziecka, dzięki czemu staw ramienny znajduje się w pozycji pośredniej.

Ubieranie i rozbieranie

· Zakładając rękaw, poleca się trzymać kończynę górną po stronie grzbietowej, gdzie przewa- żają mięśnie odpowiadające za wyprost stawu nadgarstkowego. Celem jest niedopuszczenie do wywołania reakcji odruchowej chwytnej u dzieci.

OCZEKIWANY EFEKT

Unikanie reakcji związanych z wygórowanym napięciem mięśniowym. Dbanie o poprawne rozwijanie się i ułożenie stawów.

ZALECENIA DODATKOWE

U dzieci z połowiczym porażeniem zacznij w czasie ubierania od strony porażonej. Natomiast rozbierając, zacznij od strony nieobjętej porażeniem lub mniej porażonej.

U niemowląt w czasie ubierania i rozbierania strona oparta o podłoże cechuje się większą komponentą wyprostu, a strona górnoleżąca ma więcej zgięcia.